Not About Me

Sunday, April 24, 2011

Buat mereka yang sukakan rasa syahdu...

Dulu kt asrama mmber aku ad bawak 1 novel grafik yg boleh dikatakan 'legend' la bertajuk KARTINI...tgok kulit depan pun..fuuhhhhh...old skool gila.sbb buku tu pun diterbitkan sekitar 1998 xsilap aku atau pun lagi tua dr tu...trlupa plak publishing dia secara tepatnya..



ni yg versi 1998 pya...


selak2 aku trus baca sbb mmber aku kata cerita buku ni mmg bes...dan kata2 tu mmg trbukti sbb aku ulang balik buku tu lebih dari mana buku novel katun2 yg pnah aku baca..aku bukan suka sangat nk mnghadap 3 4 juta perkataan tp lg minat ngan komik jiwang yang jelas dan straight cmni..haha..walaupun ayat2 dlm tu byk yg brbunga tp anda xperlu risau kemuntahan kerana loya ngn bahasa yg trlalu indah seperti mana dlam kebanyakkn novel kerana novel ni boleh dikatakan senang nk hadam dan di'serat'kan lagi ngn unsur jenaka yg unik..Kekadang sesetengah novel tu mukadimah saja pun dh pening ayat dia..

Buku ni mengisahkan tntang seorng pelajar sekolah agama bernama Yon yg kemaruk kt sorang awek junior cute bernama Kartini...habis-habisan yon ni buat nk ngorat Kartini ni dengan memulakan langkah awal menjadikn Kartini sebagai adik angkat dan mnggunakan surat sebagai medium perhubungan.xmcm budak2 asrama skrng yg bawak henset terus ke asrama.pa2 msj ja.kurang cket la cabaran tu.xmcm dulu...kena perah otak buat ayat power dlm surat tu kasi cair itu awek..klu xdpt pun sekurangnya dah ada skil tulis karangan.x ke 2 dalm 1 tu...haha..beliau juga turut dibantu oleh shabat2 yg sgt prihatin.Maka bermulalah liku2 dlm diri Yon untuk cuba menjadi kekasih muktamad Kartini..tp last2 melepas sampai ke akhir..cerita ni based on true story pelukis dia sndiri iaitu kartunis tembakau yg brkhidmat dengan majalah Lanun pada ketika itu.Bila baca ja msti aku rasa mcm aku ja watak dlm tu.sbb buku ni psal bbudak asrama dan aku pun bekas pelajar yg duk kt asrama gk.benda besa la kt asrama klu bb2(cinta monyet) cmni...hahaha...


Kalau nk cari balik buku tu mmg payah la..tp tahun 2009 Komik-M ada menerbitkan semula novel grafik ni dalam bentuk yg lebih mini dan moden brbanding dengan keluaran sulung yg bagak lebih kurang sama saiz ngn buku teks sekolah ja...tp jalan ceritanya xbrubah...



No comments:

Post a Comment